Тойота Ленд Крузър - историята на една легенда
Едва ли има фен на автомобилите 4 х 4, който да не е чувал за модела Ленд Крузър на Тойота. Днес това е всъдеход от най-висок клас, с отлични оф-роуд качества, сериозна динамика и с предлаган комфорт, съперничещ на този при луксозните лимузини. Но за да стигне дотук, автомобилът е извървял много дълъг и нелек път.
Стартът на колата се губи в началото на Втората световна война, когато имперското правителство поръчва на фирмата да създаде лек пикап за нуждите на армията. Тойота създава през 1942 година двутонен прототип, наречен АК 10. Той не удовлетворява камикадзетата от военното министерство и поръчката е прехвърлена на Нисан.
В Тойота обаче не забравят за разработката си и през 1950 г. на миналия век възобновяват работата си по нея, този път в граждански вариант. Този път нещата се развиват успешно и през 1953 г. стартира серийното производство на автомобила.
Естествено, впечатлени от качествата на американския военен джип, японците в първите години доста сериозно го копират с модела си BJ. Колата обаче е по-голяма от американската, имала тристепенна предавателна кутия и през 1954 г. получила добавката Ленд Крузър към името си.
Второто поколение Ленд Крузър идва през 1955 г. под името 20-а серия. Новият модел имал вече два варианта на покрива - гюрук и твърд метален. Разширена е двигателната гама, предните фарове са преместени от калниците по-близо към радиатора, за пръв път се появяват и врати, прави се и вариант с удължено междуосие. Това второ поколение остава в производство до 1960 г.
Почти четвърт век (24 години) се задържа на конвейера третото поколение на автомобила, носещо обозначението 40-а серия. И тук вариантите на покрива са два, но отличителна черта е боядисването само в бяло на тавана на варианта с твърд покрив. За пръв път Ленд Крузър излиза във вариант с четири врати, на разположение била и каросерия тип пикап.
От 1967 до 1979 г. успоредно с 40-а серия се е правела и 55-а серия, която имала по-различно оформление отпред, по-комфортен салон и се използвали по-качествени материали.
Ленд Крузър 60-а серия, произвеждан в периода 1980 - 1989 г., е логично развитие на 55-а серия с доста промени в екстериора. Предните му калници са много повече интегрирани в купето, фаровете, габаритите и мигачите са в един блок, задната врата се отваря отделно от задното стъкло.
Поредната 80-а серия е правена от 1990 до 1997 г. Купето има по-закръглени форми вместо метални, броните са вече пластмасови, калниците имат подчертано широки допълнителни вежди, мигачите са вече под фаровете, задните светлини са качени на задните колонки. Интериорът на автомобила вече е подобен на този на седаните от бизнес класа.
Ленд Крузър 90, известен още като Тойота Прадо, правен в периода 1993-2001 г., е първият от всъдеходите на Тойота, получил независимо окачване на предния мост. По габарити е по-малък от колите на 60-а и 80-а серия и се пускал в късо и стандартно изпълнение.
Ленд Крузър 100 е всъдеходът на Тойота на днешния ден. Той се прави само във вариант с четири врати, топвариантът има двигател V8, 4,7 л, с мощност 224 к.с., на разположение са още няколко бензинови и дизелови двигатели. Колата има редица системи за активна и пасивна безопасност, авангардно полуактивно въздушно окачване отзад, три реда седалки и възможност за комфортен превоз на седем души.
Вече е готов и утрешният Ленд Крузър - Тойота FJ Крузър, с който фирмата се връща към корените на миналото си. Почти плоско и вертикално предно стъкло, бял покрив, плъзгащи се задни странични стъкла и къси надвисвания отпред и отзад. Двигателят на автомобила е 4-литров, V6-цилиндров, с мощност 245 к.с. Предавателната кутия е автоматична, петстепенна, като опция е предвидена и шестстепенна, класическа. Автомобилът е петместен и като всички последни модели на Тойота е оборудван със системата за безопасност Star Safety, включващи системи за активна стабилизация, тракшън-контрол, АБС, електронно разпределение и усилване на спирачното усилие.
Источник:offroad-bulgaria.com
Няма коментари:
Публикуване на коментар